Párování úhrady s fakturou

Do řádku peněžního deníku, který je úhradou vydané nebo přijaté faktury se zapíše číslo faktury. Při uložení řádku deníku bude automaticky nalezena příslušná faktura a v ní budou občerstveny informace o úhradách, tj.

  • zaplacená částka
  • zaplaceno dne

Tyto údaje se ve fakturách aktualizují automaticky při každé změně v peněžním deníku, které se týká úhrad faktur, tedy například:

  • zápis nové úhrady s vyplněným číslem faktury, tj. při vložení řádku
  • změna částky, účtu nebo čísla faktury v řádku, který se týká úhrady
  • zrušení / obnovení řádku deníku, který se týká úhrady

Usnadnění zadání čísla faktury

  • Celé číslo faktury je dlouhé a nepohodlné pro zapisování. Pokud se jedná o fakturu z letošního roku (ne dobropis), pak stačí zapsat pouze vlastní pořadové číslo faktury, tedy např. 125 místo FV1900125 . Program podle čísla účtu rozpozná, že se jedná o vydanou nebo přijatou fakturu a doplní celé číslo faktury tj. řadu faktur a letošní rok.

  • Vyhledání čísla faktury: klávesa F1 na položce faktura nabídne všechny faktury, kde zbývá k zaplacení částka odpovídající částce úhrady ±5%. Přitom podle toho, zda se jedná o příjem nebo výdej, začíná program vyhledávat u letošních vydaných nebo přijatých faktur. Pokud si uživatel nevybere v nabídnutém seznamu a stiskne klávesu Escape, dává možnost vybrat další soubory, tj. vydané / přijaté faktury i z dalších let.

  • Je možno také uložit řádek bez vyplnění čísla faktury a následně vyvolat činnost Rozúčtuj podle faktury. V daném případě bude automaticky vyvolán dialog, při kterém dojde k určení faktury a zápisu úhrady do faktury.

Vkládání nového řádku.

Po uložení řádku se zapíše úhrada do faktury. Konec, uložení řádku je možný několika způsoby:

  • Tlačítko
  • Klávesa F2
  • Klávesa Enter na poslední položce.
  • Klávesa PageDown

Oprava řádku

  • při změně čísla faktury, se úhrada z původní faktury odepíše a zapíše se do nové faktury
  • při změně částky, se nejprve částka odepíše a do faktury se zapíše nová hodnota úhrady ### Zrušení, obnovení řádku

Klávesou F8 nebo tlačítkem Zrušit větu se řádek označí jako zrušený. Při této činnosti se také úhrada odepíše z faktury. Při opakovaném použití klávesy F8 nebo tlačítka se řádek opět obnoví. Úhrada se také opět zapíše do faktury.

Částečné úhrady faktur vydaných a přijatých

Je možno provádět také částečné úhrady faktur, tj. fakturu uhrazovat postupně po menších částkách. Do peněžního deníku se zapíše částečná úhrada faktury. Bankou nebo pokladním dokladem.

Pro zapsání čísla faktury se použije klávesa F1.

Po potvrzení se zobrazí všechny částečně zaplacené faktury, kde si uživatel požadovanou vybere. Po ukončení řádku se zobrazí stav úhrady faktury.

Do řádku peněžního deníku se zapíše číslo faktury, Firma i variabilní symbol.

Úhrada faktury s odečtenou zálohou v plné výši, kde celková částka = 0

Občas se vyskytují faktury na vyúčtování zálohy, kde záloha je rovna ceně, takže celková částka k úhradě je rovna nule. Úhrady takových faktur je nutno také rozúčtovat v peněžním deníku, neboť příslušná částka je po předchozím zaúčtování zálohy v plné výši na účtu záloh. Po přeúčtování úhrady na základ daně a daň (DPH) se dostanou správné částky na správné účty. Takové rozúčtování je možno provést např. interním dokladem v řadě "I".

Klávesové zkratky pro zjednodušení rozúčtování úhrad a párování úhrad viz kapitoly:

  • Rozúčtování úhrady podle faktury (klávesová zkratka "r", "U" nebo ".") -> Rozúčtování částky na základ a DPH při zápisu řádku běžného účtu nebo pokladny. Rozúčtování probíhá podle faktur, které jsou evidovány v agendách Přijaté nebo Vydané faktury. Bere se do úvahy i částečná úhrada. Přednost při částečné úhradě má DPH.

  • Vkládání úhrad - klávesové zkratky, které vloží nový řádek (řádky) jako úhradu faktury/ Ostatních závazků.

Související témata

Rozúčtuj podle faktury | QR - Přijaté faktury | QR - Vydané faktury |

© Ing. Zdeněk Krejčí Com-Sys Software, 1990-2024 • Poslední úprava: 28.03.2022
Nahlásit potíže s kapitolou