
Červenec 2025
Dobrý den,
připravili jsme pro Vás přehled novinek a zajímavostí z našich programů.
Novinky
Vrácení odpočtu DPH u neuhrazených faktur 
Od 1. ledna 2025 platí nová povinnost podle § 74b zákona o DPH, která se týká vrácení odpočtu DPH u neuhrazených faktur. Pokud závazek není uhrazen do 6 měsíců od splatnosti, plátce DPH musí upravit původně uplatněný odpočet daně a vrátit ho. V případě částečné úhrady se vrací jen poměrná část DPH. Pokud následně dojde k úhradě zbývající částky, je možné si odpočet daně opětovně nárokovat. Tato nová pravidla mají dopad na správné vyplnění přiznání k DPH a kontrolního hlášení, které musí reflektovat vrácení a případné opětovné uplatnění DPH. Tato povinnost se vztahuje na faktury s DUZP po 1. lednu 2025.
Vyplnění v účetním deníku:
- Nová daňová informace (DI): 124 – Oprava výše daně u pohledávek - nedobytná pohledávka (§ 74b)
- Příznak ONP v kontrolním hlášení - Do účetního deníku se v poli ONP vyplní "P".
Vkládání kurzových rozdílů u bankovních účtů 
Při práci s bankovními účty vedenými v cizí měně (např. EUR) může snadno docházet k rozdílům mezi zůstatkem v cizí měně a jeho hodnotou v Kč. Stav účtu v Kč může být po čase výrazně zkreslený.
Zákon o účetnictví vyžaduje přepočet kurzů alespoň k 31.12. Nová funkce umožňuje kurzové rozdíly vyrovnávat průběžně, například měsíčně – a tím přesněji sledovat skutečný stav v Kč i během roku.
Horní lištové menu Položky -> Vlož kurzový rozdíl ke dni
Tato funkce vloží nový (poslední) řádek do rozpisu označeného bankovního výpisu s nulovou částkou v cizí měně a odpovídajícím kurzovým rozdílem v Kč (účtováno na účet kurzových zisků/ztrát dle nastavení parametrů).
Tato novinka vám umožní lépe průběžně sledovat skutečný stav pokladny v Kč.
Možnost odstranění podtržení při tisku 
Do možností tisku jsme přidali novou volbu „odstranit podtržení“, kterou najdete ve skupině nastavení „tisku čar“. Umožňuje potlačit podtržení textu v reportu – například u nadpisů nebo jiných zvýrazněných položek.
Tato možnost se může hodit zejména v případech, kdy exportujete reporty do PDF nebo Excelu a chcete dosáhnout přehlednějšího a čistšího vzhledu. Minimalistický tisk je výhodný i tehdy, když reporty následně upravujete nebo vkládáte do jiných dokumentů.
Připomínáme, že skupina nastavení „tisku čar“ nabízí více užitečných voleb:
- všechny čáry (výchozí nastavení) – kompletní rámečkování a podtržení, vhodné pro přímý tisk a prezentaci
- detail bez čar – potlačí čáry mezi jednotlivými položkami, zachová nadpisy a součty
- bez čar vše – tiskne report zcela bez čar, ideální pro export a následné formátování
- odstranit svislé (čáry) – ponechá pouze horizontální členění
- odstranit podtržení – nově přidaná volba, která odstraní vodorovné linky pod textem
Vyzkoušejte tyto možnosti při exportu do Excelu, tvorbě přehledů bez grafických prvků nebo úpravách výstupů. Věříme, že si každý najde nastavení, které mu bude nejlépe vyhovovat.
Novinky Podvojné účetnictví 
Rozšířené načítání loňských odkazů v účetní osnově - Nově je možné v přímo v účetní osnově načítat odkazy do rozvahy a výsledovky z loňského roku. Tlačítko v účetní osnově nabízí více možností pro přenos a aktualizaci dat z loňské účetní osnovy.
1. Vybrané účty - Umožňuje převzetí účtů, které nebyly v letošní osnově dosud definovány, nebo aktualizaci existujících účtů o názvy, klíče a další atributy z loňského roku.
2. Odkazy do rozvahy - Pro existující účty se aktualizují příslušné klíče a vybrané parametry dle loňské rozvahy.
3. Odkazy do výsledovky - Analogicky se pro existující účty aktualizují klíče a parametry dle loňské výsledovky.
Tisk Inventarizační zápis (KZ účtů) - Do nabídky tiskových sestav v předvaze jsme přidali nový výstup, který slouží jako protokol o inventuře zůstatků účtů k určitému datu – například pro účely auditu nebo interní kontroly.
Tisk má název Inventarizační zápis (KZ účtů) a najdete jej v nabídce tisků v agendě Předvaha – Stav účtů. Sestava je optimalizována pro tisk i přehledný export do Excelu, včetně zachování formátování.
Tisky Konfirmací pohledávek a závazků - Do programu Podvojné účetnictví jsme doplnili možnost tisknout tzv. konfirmace – formuláře pro písemné ověření zůstatků pohledávek a závazků u třetích stran, typicky zákazníků a dodavatelů. Tento postup se často využívá při účetních uzávěrkách a bývá vyžadován auditory jako důkazní podklad o správnosti saldokonta k určitému datu.
Konfirmace je možné vytvářet dvěma způsoby:
Ze Saldokonta, kde lze vybrat konkrétní partnery a účty.
Z Inventarizace účtů, která slouží i pro účty půjček a jiné pohledávky mimo běžné obchodní vztahy.
Texty konfirmačních dopisů je možné upravit a uložit v číselníku Texty pro upomínky a konfirmace. Systém podporuje vícejazyčné varianty, takže můžete snadno připravit dopisy např. v češtině, angličtině nebo němčině, podle potřeb vašich obchodních partnerů. Výstupy jsou dostupné včetně exportu do PDF nebo odeslání e-mailem přímo z programu.
Nový výpočet průměrného výdělku podle novely ZP 
Od června 2025 dochází ke změně výpočtu průměrného výdělku v případě změny týdenní pracovní doby v rozhodném období. Nový postup dle § 356 odst. 2 ZP je zapracován do PAMwin a automaticky se uplatní při založení mzdy za 06/2025.
Podklady k výpočtu najdete v mzdě na záložce „Typ mzdy“.
Týdenní pracovní doba se přebírá z personalistiky, kde se nadále používá i pro výpočet dovolené.
Podrobné popisy a návody k novinkám z roku 2025 naleznete v: novinky_MANW 2025, PUW 2025, JUW 2025 a PAMwin 2025.
Registrovaným uživatelům, kteří mají uzavřenou smlouvu o aktualizaci, jsou nové verze programů připraveny v sekci ke stažení.
|