Autorizace dokladu v Company manageru

Zajišťuje blokování určených dokladů proti změnám nezávisle na právech účetní. v jednotlivých agendách je samostatné oprávnění.

Zejména se jedná o skladové doklady ale obecně lze použít pro všechny doklady, které souvisí s účetnictvím. Blokování a případně odblokování dokladů by měl provádět oprávněný uživatel, který jinak nemá práva účetní.

V jednotlivých agendách je zaveden údaj Autorizace.

Autorizace je ověření řádku - dokladu. Například Vydané faktury. Potvrzení, že je doklad zkontrolován. Autorizace je určitou formou elektronického podpisu. Od okamžiku autorizace jsou veškeré podstatné změny dokladů protokolovány.

Agendy:

  • Vydané faktury
  • Přijaté faktury
  • Pokladna
  • Banka
  • Příjem/výdej

V okamžiku autorizace se do dokladu zapíše údaj o přihlášeném uživateli, tj. kód a datum a čas autorizace. Doklad je označen jako autorizovaný. doklad je poté blokován proti editaci a dalším změnám, které by bylo možno provádět a to nezávisle na stavu příznaku Tisknuto a Zaúčtováno.

Označení dokladů

Je zavedeno nové lištové menu Autorizace.

Najdete ho v horní liště v agendách Vydané faktury, Přijaté faktury, Pokladna, Banka, sklad Příjem/Výdej.

Autorizace aktuálního dokladu – aktuální doklad se zablokuje pro editaci a označí se jako autorizovaný

Storno autorizace – odblokování aktuálního dokladu – aktuální doklad se odblokuje, zruší se jeho autorizace. Je potom opět přístupný pro editaci a změny.

Hromadné nastavení autorizace – u více dokladů je možné hromadně nastavit zablokování. doklady se vyberou podle filtru.

Storno zaúčtování aktuálního dokladu – označení zaúčtovaného dokladu jako nezaúčtovaný nezávisle na právu ZAUCTO. Souvisí s právy na menu Účetní.

Nová práva vztahující se k autorizaci. Samostatné právo pro každou agendu.

B – povoleno autorizování dokladů

C – povoleno storno autorizace dokladů

N - právo nastavit zaúčtováno na NE bez ohledu na právo účetní

Automatické autorizování dokladů

Doklad vyžaduje autorizaci

V číselníku Řady dokladů je možné nastavit povinnou autorizaci pro určitou řadu dokladů.

- Autorizovat

V dokladu se zobrazí poznámka - Vyžaduje autorizaci

Takový doklad nelze zaúčtovat, pokud není autorizován. Do hromadného zaúčtování se nenabízí. Při zaúčtování pomocí klávesy F11 se zobrazí upozornění.

Na záložce Seznam ve sloupci Autorizace jsou řádky zvýrazněny barevně.

  • modrá - doklad byl autorizován a zaúčtován

  • zelená - doklad byl autorizován

  • červená - doklad vyžaduje autorizaci a nebyl autorizován

  • bílá - nevyžaduje autorizaci

Autorizovat vydanou fakturu při vytištění

Jakmile proběhne tisk vydané faktury, je jedno zda na tiskárnu, obrazovku do souboru, faktura se označí jako autorizovaná. Zrušit tento příznak může uživatel s příslušným oprávněním. Menu Autorizace Storno autorizace.

Práva přístupu pro účetní -> Práva přístupu.

Další způsoby ochrany proti změnám dokladů viz kapitola Autorizace - změna dokladů.

Související témata

Autorizace dokladů v účetním deníku

© Ing. Zdeněk Krejčí Com-Sys Software, 1990-2024 • Poslední úprava: 17.02.2023
Nahlásit potíže s kapitolou